Wednesday, July 08, 2009

Hanya sekadar pendapat...

erm.. apelah nak jadi kat malaysia ni..
kalau semata2 sume dasar nak dibuat atas sebab politik, tak perlulah... cukup2 r tuh! dasar kerajaan sepatutnya utk RAKYAT! jgn lah kerana kerisauan segelintir rakyat, dasar perlu digubal2!!!
saya sgt TIDAK SETUJU dengan pemansuhan PPMSI (pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dlm inggeris).. knp perlu dimansuhkan??? knp perlu berubah2???
cubalah pandang ke depan.... pandang sejauh yg mungkin.....
saya bercakap berdasarkan pengalaman... jgn hanya memandang students sekolah hanya utk UPSR, PMR dan SPM... tapi pandanglah school students sebagai mahasiswa/mahasiswi di universiti2 tempatan dan sebagai profesionals/ilmuan/pakar2 dlm bidang2 tertentu... kenapa perlu fokus kepada keputusan SPM/PMR/UPSR semata2?
beri lah masa kepada anak2 malaysia utk mempelajari sains dan math dlm BI, setiap permulaan perlu ade kegagalan dan kejayaan akan datang jua nanti.. cabaran2 ini adalah biasa bg dasar2 baru spt ni... jgnlah melenting apabila segelintir manusia ni cuba membangkang atau mempersoalkan kejayaan dasar baru ini!
tidak kah kerajaan berfikir tentang masa depan anak2 ini apabila mereka melangkah masuk ke alam universiti/pekerjaan yang sememangnya hampir 100% menggunakan bahasa inggeris? tidakkan kerajaan risau dgn prestasi anak2 melayu/bumiputera yang tidak sehebat anak2 kaum2 lain di unvct??? tidakkah kerajaan bimbang dgn kadar kegagalan anak2 melayu di unvct? saya pernah mengalami saat2 yg sukar ini, apabila di sekolah kami belajar sains dan matematik di dalam BM tetapi bila tiba di unvct segalanya dlm BI... istilah2 sains yg sblm ini dikenali dgn nama 'melayu' setelah ditranslate menyukarkan saya memahami istilah asalnye di dlm BI ketika berada di unvct.. ia membazir masa saya selama 1tahun utk betul2 memahami istilah sains sms masih berada di unvct... adakah tujuan kerajaan mewujudkan unvct utk mempelajari BI? dan bukan utk masa depan pekerjaan students malaysia??? bagaimana pula dgn keadaan students malaysia yg further study di luar negara? adakah mereka menggunakan BM? mungkin kerajaan lebih memahaminya dari saya...
Saya amat tertarik dengan kata2 Tun Chedet di dalam blog beliau:

-Sains dan matematik tidak mungkin menolong kemajuan bahasa, khususnya bahasa Melayu.

-Ini disebabkan bahasa sains dan matematik bukan daripada bahasa Melayu. Sebahagian besar daripada perkataan-perkataan dalam mata pelajaran ini adalah dalam bahasa Latin yang di-Inggeriskan.


Pendapat saya amat banyak TETAPI nasi sudah menjadi bubur....
Anda semua boleh terus membaca penulisan chedet yang bg saya amat menarik dan logik!

No comments: