Thursday, September 02, 2010

Carrot Cake Buatan Shakira

last Tuesday i baked carrot cake (version myself!) hehehehe.. walaupun resepi dari sini tapi sy amat suka modified, im not the type of baker yg ikut resepi sahaja... :) So, mari belajar baking ngan kiera step by step ok (sanggup tu amik pic sambil baking!) Tq to my amazing lil bro for the lil help... Mula2 ayak 2 cawan tepung pelbagai guna (multipurpose flour) + 1/2 ts garam + 1 ts baking soda + 1 1/2 ts baking powder + 1 1/2 ts ground cinnamon. Campurkan kesemua bahan di dalam satu mangkuk dan asingkan...
Dlm mixer, pukul 4 biji telur sampai kembang. Then masukkan 1 1/2 cwn gula dan pukul sehingga sebati atau adunan menjadi pekat dan putih..
Masukkan 1cwn canola oil (or any vege oil) dan mixerkan.. Kemudian masukkan 2ts esen vanilla... Pukul sehingga bercampur.. Masukkan campuran bahan kering (tepung) td sedikit demi sedikit sehingga sebati...
keluarkan mangkuk mixer dan dengan menggunakan rubber spatula, masukkan 3 cawan lobak yang telah dikisar (grated) dan 1 1/2 cwn walnut yang telah dicincang dan dibakar. Adunkan bahan sehingga bercampur dan sebati.
Adunan yang telah siap dibahagikan kepada 2, masukkan ke dalam 2 loyang yang telah bergris dgn mentega dan dilapis dgn baking paper.. bakar dalam 25mins sehingga masak dan tidak melekat pada cake tester.. Setelah dibakar, biarkan sejuk..
Frosting yang digunakan adalah cream cheese.. pukul 1/4 cwn butter and 230g cream cheese sehingga sebati... masukkan 2cwn gula icing sedikit demi sedikit dan pukul perlahan.. masukkan 1ts esen vanilla dan lemon zest or lime zest or orange thick cordial.. pukul sehingga sebati..
Keluarkan kek pertama dr loyang dan terbalikkan.. sapukan frosting sebanyak mana yg anda suka.. lapikkan kek kedua di atas lapisan kek pertama.. kemudian sapukan lebihan frosting ke keseluruhan kek (tepi dan atas)... Siap!
Untuk hiasan (optional).. anda boleh gratedkan lobak kat atas kek dan hiaskan dengan walnut yang telah dipotong di atas dan tepi kek... deco adalah mengikut kreativiti masing2 (dan juga kerajinan..). Siap untuk dimakan... leftover simpan dlm fridge ok.. selamat mencuba..
Next: Red Velvet Cake yang makin femes, my fave moist choc cake, volcano choc cake dan NY Cheesecake...

4 comments:

Deepa said...

The cake was really nice Kiera. Especially when you put in lots of walnut-my favourite. I enjoyed my lunch yesterday ;-)

vivien_capri said...

santik n sodap..

next...?

ekekeke.....

thesweetlittlecat said...

deepa: tq! yeah, i love walnuts too.. i saje letak lebih2.. :)

thesweetlittlecat said...

vien: tq.. next? nnti monday aku bawak.. hehehehe