Thursday, June 10, 2010

im not perfect, no 1 is!

sikap manusia ni mcm2 kan???? harini i blaja banyak sikap manusia.. ade beberapa situasi di sini...

1.Pagi2 dah kena pergi meeting utk present our paper.. today ade 2 paper yg present progress and 2 new papers.. The 1st paper took us almost 1 1/2 hours, besides wasting time almost of the time.. i hate it when people take for granted when doing things.. u've been paid more than half of millions but the outcomes is not worth it! i dunno y must at the very 1st time the responsible dept chose them as the consultant. sikap macam melepaskan batuk di tangga. asal dah lantik serah 101% to the consultant.. then bazir duit gov tgk hasil yg mengecewakan.. mesy tu juga hbs jam 2pm.. i tak suke sikap c/man meeting yg melewat2 kan meeting tu utk hbs.. takkan tak sedar jam dah pukl brape.. dah le melalut sepanjang meeting, asik nak menunjuk wut he know and cerita benda2 yg tiada kaitan.. its not a rite time lah.. pastu sikap urus setia mesyuarat sendiri.. septtnya as urus setia u shuld remind the c/man about the time.. takkan tak kesian pd members of the meeting yg dtg dr jauh, jabatan/ agensi.. tak sediakan lunch takpelh, at least bertimbang rasa hbskan meeting awal utk mereka lunch.. ada tu hbs meeting terus g meeting yg pukul 2pm plak.. tak kesian ke mereka tak makan??? Sikap mementingkan diri sendiri sehingga menyebabkan org lain menanggung sama sgt tidak elok

2. Jadi PTD tak perlu bagus tp perlu sedar akan tanggungjawab n tugas sendiri. Meeting yang sama.. the pencatit minit.. my Jr i cam say.. baru je masuk service tapi mcm takde quality.. sebagai pencatit minit, spttnya anda kena sentiasa alert n mencatit perkara penting di dlm mesyuarat.. ape yg i perasan sllunya kebanyakkan keputusan di meeting di sebelum ni sama ada tak masuk lgsg dlm minit or tidak ditulis dgn tepat.. bila nak sahkan minit sape yg ingatkan??? dah meeting 2-3mo/sekali.. tp kesannya kpd org yg nak menjawab tu... i sempat tgk pencatit minit tu tertido in d middle of the meeting.. then sempat jawab tepon dengan volume yg agak mengganggu.. kalo lah nak jawab tepon pun (catit minit pun nak jawab tepon!) silalah kluar from d room n jawab di luar.. kalo tak penting tak payah jawab langsung!!!! at least ko respect lah members of that meeting.. jgn tunjukkan imej yang tidak bagus! tidak elok utk kerjaya

3.Sikap manusia yg suka tikam belakang.. depan kita cakap lain belakang kita dia jadi musang berjanggut! kalaulah tak suke pun tak payah nak buang org sesuka hati terang2an.. bawalah berbincang n muhasabah diri.. takpun bersemuka utk berterus terang.. jgnlah hanya manis di mulut tp di hati tidak suka.. kalau semua nak puaskan hati kau je, org lain mcm mana? u r not perfect, everybody is not a perfect.. theres always rooms for improvements.. kalau rasa diri lebih berpengalaman silalah tunjuk ajar benda2 yg betul kpd pegawai yg dianggap tidak tahu buat kerja itu.. tak perlu ada sikap favourism dan hanya harapkan pd seorang tu ajer.. kalau org tu takde, tak ke patah kaki kau nanti? fikir2lah.. kita bekerja bawah satu bumbung, jgnlah wujudkan situasi yg panas dan tidak selesa di office.. its not good u kno... u r not always rite.. u made mistakes also.. u shuld give people chance to explain..

byk lg skp manusia yg tak terlulis di sini.. manusia mudah lupa! ade manusia yg tak boleh menerima teguran dan mengaku kesilapan diri.. ada manusia yg ego tak tentu pasal! mm2lah i blaja arini.. i pun byk kekurangan tp i try my best to change to be a better a person.. i learn from my previous mistakes.. and i wont let maself redo d same mistakes.. but sometimes im careless.. thats mean im not perfect!!!

2 comments:

Deepa said...

I can absolutely relate to your sentence

'u r not always rite.. u made mistakes also.. u shuld give people chance to explain..'

And that is not too much to ask btw

thesweetlittlecat said...

yeah.. give & take. learn from each other. :)