Tuesday, January 05, 2010

Di Hari Xmas

eh tidak.. saya seorang muslim dan tidak menyambut xmas
tp saya cume nak cite ape sy wat time org sibuk xmas..
sykan tak balik kampung time tu, tak duk bersama ngan my hubby and tak pegi memana pun
tapi, saya rajin hari itu
saya online dr pagi sampai ke malam
buktinya... nuffnang tetap di ♥

tiba2 datang mood rajin saya.. wat ape erk?
jom...

jom masak macaroni!
mula2.. panaskan sedikit olive oil dan masukkan hirisan2 bawang merah yang putih.. pastu goreng sampai kekuningan skit

lepas tu, masukkan minced chicken sebanyak mana u all nak.. ☺
goreng lg hingga nampak ayam tu cam dah tak merah
amik satu packet maggie bolognese powder (yer saya 1st time guna powder k!) dan campurkan ke dalam 1mug air dan kacau.. dan masukkan ke dalam kuali tadi.. agak2 panas air tu, u all masukkan chillie (or capsicum yg shedap), carrot, mixveges and cendawan butang ikut banyak mana koang nak and potong chumel2 k.. biarkan hingga pekat n mendidih, last sekali baru u all masukkan tomato (kalo baby tomato lg sedap!)
sambil2 tu, u all leh amik dlm 1 cawan buitoni maccheroni utk dilalukan air dan direbus di dalam periuk yang berisi air+olive oil+sedikit garam

agak2 15minit dah berlalu, u all leh transfer macaroni yg dah direbus itu ke dalam tapis..
agak2 dah lapar sgt, tutup je api sauce bolognese td n masukkan dlm mangkuk letak sudu skit angkat pi depan tv
jgn lupa amik pinggan, then isi lah bersenduk2 macaroni pun, curah lah banyak mana sauce bolognese pun, makan lah sampai pedih ulu hati k..
rasa2 cam dah kenyang teramat sangat, stop makan.. and online smula..
di hari xmas sy masak western ok!!! bukan nak puji tp sedap.. ni u all belum tgk i wat sendiri sauce tu tanpa bantuan maggie or prego.. lg finger licking good!
selamat mencuba u all...
p/s: oleh kerana i suke memasak western food, kwn2 i amat bijak kerana ade 3 org bg i microwave ok.. microwave oven yg leh wat rosted chicken, baking n extra2 tuh.. tq kawan2... :)

2 comments:

Lady said...

banyak betul microwave.. jual aku satu ahh~ :D

thesweetlittlecat said...

syg nak jual beb.. kwn2 bg.. ngehehe